Mistergreen Tesla Leaseauto’s

Het bedrijf Mistergreen is een maatschappij waar je (hoofdzakelijk) Tesla’s kunt leasen. Om deze Tesla’s eerst te kunnen aanschaffen hebben ze regelmatig crowdfunding acties gehouden. We zijn inmiddels alweer aangekomen bij crowdfunding ronde 22.

Bron: Duurzaaminvesteren.nl

Geschiedenis

Omdat Mistergreen maar liefst 21 keer eerder een crowdfundingsactie heeft gehouden, kun je in de statistieken terugzien dat hun eerste lening dateert van 2017 en dat ze tot nu aan al hun verplichtingen hebben voldaan. In het verleden behaalde winsten bieden geen garantie voor de toekomst – zoals beleggingsfirma Robeco ooit in zijn reclame zei – maar het is toch een geruststellend idee.

Elektrische auto’s leasen

Bij ronde 21 heb ik eerder één obligatie van Mistergreen gekocht. De reden dat ik dit een goed bedrijf vindt is dat ik het een positieve ontwikkeling vindt dat (vooral) zakelijke rijders elektrisch gaan rijden. Zij rijden erg veel, dus deze auto’s worden goed gebruikt en zullen zichzelf snel terugverdienen – zowel economisch als op milieu vlak. Mocht je vermoeden dat elektrische auto’s slechter voor het milieu zijn t.o.v. hun fossiele tegenhanger: lees dit goed onderbouwde artikel van De Correspondent (met mooie plaatjes!).

Tesla heeft naar mijn mening een positief effect gehad op het hele elektrisch rijden, en andere automaatschappijen gedwongen om (serieuzere) elektrische auto’s te ontwikkelen. Het feit dat er dankzij Tesla relatief luxe en dure auto’s elektrisch waren, heeft er toch echt wel iets ‘begeerlijks’ aan toegevoegd waardoor ‘de gewone man‘ ook positiever is gaan kijken naar elektrisch rijden.

Goed maar niet perfect

Eerder heb ik een stukje geschreven over deelauto’s. Zelf ben ik ervan overtuigd dat elektrische auto’s goed zijn, maar elektrische deelauto’s beter. Elektrische auto’s nemen nog steeds veel ruimte in beslag, veroorzaken nog steeds files en kosten veel energie per persoon om te produceren. In een ideale wereld lukt het om het aantal auto’s in Nederland te verminderen, in plaats van elk jaar te vermeerderen. Laatst las ik in een presentatie dat als 30% van de mensen in Nederland die weinig rijden met hun auto, over zouden stappen op een deelauto (alles <2km fietsen en de rest een auto huren die in je buurt staat) dat dan in de openbare ruimte zoveel parkeerplekken vrijkomen, dat het gelijk is aan het oppervlak van de stad Delft. Als je één keer doorhebt hoeveel publieke ruimte onze (bijna) 9 miljoen auto’s innemen, dan blijf je dat overal zien. Overigens las ik laatst dit boek ‘het recht van de snelste‘, en dat heeft mijn blik op de publieke ruimte wel heel erg veranderd.

Lang verhaal kort.. dat is mijn bezwaar tegen iedereen een eigen elektrische auto. Maar dat nam niet weg dat ik het positief vindt dat zakelijke rijders steeds meer elektrisch gaan rijden.

Risico’s

Lees hoofdstuk 7 van het informatiememorandum extra goed door, hier staan de risico’s van de obligatie vermeldt. Belangrijke risico’s zijn dat de auto’s na afloop van de lease verkocht moeten worden tegen de prijs die zij nu verwachtten. Dat klanten hun financiële verplichtingen nakomen, etc. Of hun klanten dat kunnen zullen we de komende jaren wel gaan zien, of er al dan niet een economisch dipje komt na Corona.

Ik ervaar overigens de trend van steeds meer thuiswerken en meer deelauto’s op het werk (mijn werk heeft er ook een stuk of 20, en heeft iedereen die weinig km’s maakte met zijn leaseauto daarop aangewezen i.c.m. met een NS businesscard). Dat lijkt me heel duurzaam en wenselijk, maar daardoor kan de zakelijke leasemarkt wat gaan krimpen. Nu zal Mistergreen in een betere hoek zitten dan ‘fossiele’ leasemaatschappijen, maar het kan er toch voor zorgen dat de groei op termijn wat afremt.

Wat doe je zelf?

Ik heb dus al eerder een obligatie van Mistergreen gekocht. Ik wil graag spreiden over verschillende bedrijven en dat was voor mij de reden om er één te kopen en ís voor mij de reden om er niet nog één bij te kopen. 🙂